تعادل اندازی مهاباد کتابخانه آموزش و پرورش

تعادل: اندازی مهاباد کتابخانه آموزش و پرورش راه اندازی 6 کتابخانه روستایی آغاز سال تحصیلی روستای قوزلوی سفلی

گت بلاگز اخبار اجتماعی دریافت گواهینامه کارت آخر خدمت نمی‌خواهد

در سوم آذر ۹۴، با تصویب نمایندگان، اخذ گواهینامه رانندگی بدون کارت آخر خدمت و معافیت ممکن شد. در فروردین امسال نیز حسینعلی حاجی دلیگانی، یکی از نمایندگان مجلس،

دریافت گواهینامه کارت آخر خدمت نمی‌خواهد

دریافت گواهینامه کارت آخر خدمت نمی خواهد

عبارات مهم : ایمنی

در سوم آذر ۹۴، با تصویب نمایندگان، اخذ گواهینامه رانندگی بدون کارت آخر خدمت و معافیت ممکن شد. در فروردین امسال نیز حسینعلی حاجی دلیگانی، یکی از نمایندگان مجلس، در جلسه علنی گفت: «طبق مصوبه مجلس در وقت اخذ گواهینامه، نیازی به کارت آخر خدمت سربازی نیست، ولی این قانون اجرا نمی شود.» در این شرایط نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی باید سریع تر به این عنوان پیگیری کنند، چون آینده بخش قابل توجهی از جوانان که قصد رانندگی دارند، مشخص نیست.

دریافت گواهینامه کارت آخر خدمت نمی‌خواهد

روسای پلیس راهور نیز بر این باورند که این قانون به علت اجرای قانون خرید غیبت سربازی به تعویق افتاده و تاکنون اجرا نشده و اجرای قانون مذکور نیازمند دستورالعمل های تازه هست. در واقع اجرا نشدن این قانون به علت مغایرت های آن با قانون گذشته است که اجرای آن را با مسئله رو به رو کرده هست. بر اساس قانون گذشته مشمولان غایب سربازی با مراجعه جهت اخذ گواهینامه دستگیر و به مراجع مربوطه تحویل داده می شدند، یعنی به این افراد نه تنها گواهینامه داده نمی شد، بلکه آنها را دستگیر و راهی خدمت سربازی می کردند. هر چند در قانون تازه هیچ منعی جهت اخذ گواهینامه در نظر گرفته نشده هست. آنچه در ادامه می خوانید نظرات محمد علی پور مختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، در گفت و گو با «آرمان» است.

درباره چرایی ممنوعیت دریافت گواهینامه بدون داشتن کارت آخر خدمت و احتمال عوض کردن این ممنوعیت توضیح دهید؟

در سوم آذر ۹۴، با تصویب نمایندگان، اخذ گواهینامه رانندگی بدون کارت آخر خدمت و معافیت ممکن شد. در فروردین امسال نیز حسینعلی حاجی دلیگانی، یکی از نمایندگان مجلس،

بر اساس تدوین قوانین تازه مقرر شد نیروی انتظامی راجع به داشتن کارت آخر خدمت جهت متقاضیان گواهینامه رانندگی کارها مناسب انجام دهد. هنوز در کشور این قانون تازه اجرا نشده هست. بر اساس قوانین وظیفه عمومی افراد فاقد کارت آخر خدمت باید شناسایی شده است و به خدمت سربازی اعزام شوند. این امر نشان دهنده تعارض در قوانین جهت اخذ گواهینامه هست. در این اوضاع قوانین تازه راجع به صدور گواهینامه بدون داشتن کارت آخر خدمت بلاتکلیف مانده هست. این بی توجهی نسبت به قوانین تازه توجیه مناسبی از سوی مسئولان مربوطه ندارد، بلکه بر اساس قانون باید آخرین قوانین تصویب شده است اجرا شود، ولی هنوز این قانون در کش و قوس توجیهات شرکت های مربوطه بلاتکلیف مانده است.

به نظر شما امکان اجرای چنین قوانینی وجود دارد؟ چون به علت بی توجهی یا کم توجهی دستگاه های مربوطه انگار این قانون با شرایط کشور چندان متناسب نیست.

خیر، قانون مربوطه راجع به اخذ گواهینامه در مجلس تصویب شده است و باید اجرا شود. ما در مجلس از دستگاه های مسئول انتظار اجرای چنین قوانینی را در مناسب ترین وقت داریم.

تدوین این قانون در شرایطی انجام شده است که دارا بودن کارت آخر خدمت در اخذ گواهینامه رانندگی چندان مورد نیاز نیست. جهت مثال، متقاضیان می توانند با اخذ گواهی اشتغال به تحصیل یا هر گواهی دیگری در آموزشگاه های رانندگی عضویت و به این شکل گواهینامه رانندگی اخذ کنند.

دریافت گواهینامه کارت آخر خدمت نمی‌خواهد

در واقع نشانه از تدوین چنین قوانینی در اختیار قرار دادن تسهیلات به متقاضـیان هست. هم اکنون در کشور به سرباز نیاز نیست و تصمیم گیری ها نیز به دستگیری مشمولان نظام وظیفه ختم نمی شود. همچنین اعمال معافیت های متفاوت نشان دهنده این مقوله هست. امید است در مناسب ترین وقت با همکاری شرکت های مربوطه قانون تازه اخذ گواهینامه در کشور اجرا شود.

هم اکنون مساله اخذ گواهینامه و قوانین اعمال شده است در این زمینه را چگونه ارزیابی می کنید؟ همان طور که مستحضر هستید حدود 80 -90 درصد تصادفات در کشور عزیزمان ایران به علت عوامل انسانی است.

در کشور قوانین راهنمایی و رانندگی به شکل سفـت و سخت اعمال می شود. متقاضیان اخذ گواهینامه رانندگی با گذراندن دوره های مناسب قوانین را به شکل بین المللی می آموزند وطبیعتا جهت هر فرد اخذ گواهینامه رانندگی مسئولیت ایجاد می کند. بنده قوانین موجود راجع به آموزش رانندگی را مناسب می دانم، ولی اغلب افراد بعد از اخذ گواهینامه و کسب مهارت های مورد نیاز آن طور که باید و شاید قوانین را رعایت نمی کنند. با بررسی تصادفات و اعمال سرعت بیش از حد مجاز در اتوبان ها و بزرگراه های کشور باید گفت که اغلب رانندگان آنها از مهارت های مورد نیاز برخوردار هستند. هر چند علت بروز چنین حوادثی کم توجهی به قوانین هست. با این تفاسیر در صدور گواهینامه، نظارت ها و مراحل آموزش چندان نارسایی وجود ندارد.

در سوم آذر ۹۴، با تصویب نمایندگان، اخذ گواهینامه رانندگی بدون کارت آخر خدمت و معافیت ممکن شد. در فروردین امسال نیز حسینعلی حاجی دلیگانی، یکی از نمایندگان مجلس،

کارشناس و مربیان رانندگی بر این باورند که با گذراندن 10 جلسه شهری هیچ فردی راننده نمی شود. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته جهت افراد مبتدی در امر رانندگی قوانین سخت و بازدارنده اعمال می شود. جهت مثال این افراد تا یک سال نخست بعد از اخذ گواهینامه توانایی رانندگی به شکل انفرادی را نداشته و باید مربی یا یک راننده حرفه ای کنار آنها حضور داشته باشد.

برای مهارت آموزی به فرد مبتدی گذراندن دو یا 20 جلسه رانندگی مهم نیست، بلکه کسب مهارت و اعمال قوانین رانندگی اهمیت دارد. جهت مثال، بعضی افراد قبل از اخذ گواهینامه با خودروی پدر یا مادرشان رانندگی کرده و در وقت گذراندن 10 جلسه شهری یا امتحان شهر کاملا حرفه ای هستند. در این شرایط نظر افسر راهنمایی و رانندگی به عنوان امتحان گیرنده از هنرجویان اهمیت دارد.

دریافت گواهینامه کارت آخر خدمت نمی‌خواهد

آقای پور مختار! در بسیاری از موارد شاهد اعمال رفتارهای سلیقه ای از سوی افسران راهنمایی و رانندگی در امتحانات شهری نسبت به هنرجویان هستیم. براساس بررسی میدانی انجام شده است باید تاکید کرد که هیچ عملکرد و برنامه ثابتی جهت این افراد تعریف نشده هست. در این اوضاع یک افسر در آموزشگاه های رانندگی به عنوان افسر سختگیر و دیگر افسر به عنوان فردی منعطف معروف است.

افسران راهنمایی و رانندگی در امتحانات شهر قوانین و اصول مورد نظر را رعایت می کنند. این اصول بر مبنای قوانین راهنمایی و رانندگی اعمال می شود. در واقع اعمال سلیقه های فردی از سوی افسران راهنمایی و رانندگی تاثیر چندانی بر اعمال قوانین در امتحانات شهری هنرجویان ندارد.

برای کم کردن عوامل انسانی در تصادفات رانندگی باید به ارتقای ایمنی در بزرگراه ها و ماشین پرداخت. به نظر شما جهت تحقق این امر باید از چه تمهیداتی استفاده کرد؟

تاکنون مجلس هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده و نمی دهد. باید بتوان با فرهنگسازی و آموزش همگانی در ارتقای امنیت بزرگراه ها کارها اساسی انجام داد. در ضمن آموزش باید جهت همگان اعمال شود و نمی توان جوانان جامعه را بی توجه نسبت به اعمال قوانین رانندگی دانست، بلکه در کشور بعضی افراد مسن اصول رانندگی را رعایت نمی کنند. فرهنگ رانندگی در کشور عزیزمان ایران فقط از طریق فرهنگسازی ارتقا می یابد. در سال های اخیر راهنمایی و رانندگی با همکاری رسانه ملی با پخش تیزرها و خبر های تبلیغاتی توانست در ارتقای فرهنگ رانندگی تاثیرگذار باشد. جهت مثال امروزه در کشور عزیزمان ایران بستن کمربند ایمنی در رانندگی یک اصل محسوب می شود.

این امر فقط به علت تاثیر رسانه بر افکار عمومی هست. باید دست اندرکاران با کارها فرهنگی بتوانند در ارتقای فرهنگ رانندگی کارها مناسب انجام دهند. امروزه استفاده از گوشی در حین رانندگی منشأ بروز حوادث متعدد هست، طبیعتا جهت حل این معضل می توان از ظرفیت رسانه استفاده کرد.

چندی پیش یک مقام مسئول در راهنمایی و رانندگی از راه اندازی برچسب به شیشه خودروی رانندگان مبتدی خبر داد. همچنین در این مطلب اشاره شده است بود که رانندگان مبتدی تا سه ماه بعد از اخذ گواهینامه رانندگی اجازه رانندگی به شکل مستقل را ندارند. به نظر شما اعمال چنین قوانینی می تواند بازدارنده باشد؟

بله، این گونه کارها باعث می شود تا رانندگان حرفه ای با مشاهده فرد مبتدی در اتوبان یا بزرگراه ها شرایط او را درک کنند. این کارها در ارتقای ایمنی افراد در رانندگی تاثیر بسزایی دارد.

به نظر شما خودروهای کشور آن طور که باید و شاید از ایمنی مناسب برخوردار هستند؟

در واقع خودروهای کشور از حداقل ایمنی برخوردار هستند. این در حالی است که نمایندگان مجلس بارها با مسئولان شرکت استاندارد راجع به ارتقای ایمنی ماشین جلسات متعددی برگزار کرده اند، ولی همچنان در تصادفات به علت ایمنی اندک خودروها شاهد بروز اتفاقات ناگوار هستیم. جهت ارتقای ایمنی ماشین باید با اعمال قوانین سختگیرانه بتوان خودروسازان را نسبت به رعایت ایمنی کامل ماشین مکلف کرد. در اصل ارتقای ایمنی ماشین یکی از الزامات در کشور است.

واژه های کلیدی: ایمنی | قانون | قوانین | رانندگی | راهنمایی | گواهینامه | کمربند ایمنی | اخبار اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs